Chiel Willems
over het MJOP

“De kracht van het MJOP is dat het de verschillende doelgroepen moet kunnen bereiken gericht op een ieder zijn of haar eigen interessegebied, niveau, keuze, enzovoort.”

NTC-trainer/coach talentontwikkeling Chiel Willems voert vanuit het nationaal trainingscentrum (NTC) op Papendal de regie op het (inter)nationale programma voor cadetten (-18 jaar). Daarnaast is hij mede verantwoordelijk voor de implementatie van het meerjarenopleidingsplan (MJOP), welke in 2018 is opgeleverd. De JBN sprak hem over zijn rol om op een praktische en logische manier de leerlijnen van het MJOP door het hele land heen te implementeren.

Implementatie van het MJOP
Het MJOP bevat verschillende leerlijnen en geeft inzicht in de weg die de beginnende judoka aflegt richting het wereldpodium. Chiel was betrokken bij het meeschrijven en het meedenken, maar zijn functie uit zich vooral in de implementatie. “Ik ben met name bezig handen en voeten aan het MJOP te geven bij de mensen voor wie het MJOP bedoeld is: de judoleraren en centrale coaches (-18 jaar). In 2018 is het MJOP aan de centrale coaches gepresenteerd. Daarnaast zijn er in combinatie met de weekendtrainingen voor de groep tot 18 jaar al een drietal workshops rondom de leerlijn prestatiegedrag georganiseerd. Daar gaan we aankomend seizoen mee verder en zullen we meer leerlijnen zoals tactisch/techniek en fysiek gaan betrekken. Tot op heden is met name de leerlijn prestatiegedrag uitgelicht, omdat we afgelopen jaar judoka’s op basis van een talentprofiel zijn gaan selecteren voor titel- en internationale toernoo
ien.”

Het talentprofiel
Vier RTC trainers talentontwikkeling zijn onder leiding van Chiel gezamenlijk aan de slag om de meest talentvolle judoka’s inzichtelijk te krijgen. Om het proces te monitoren, gaan Chiel en de RTC trainers naar meerdere toernooien om de judoka’s in actie te zien. “Op basis van hun deelname geef ik feedback die uiteindelijk bij de RTC trainer ofwel de centrale coach terecht komt. Door aan te geven wat mij opvalt, krijgen coach en judoka inzicht in hetgeen dat anderen zien wat tegelijkertijd een stimulans teweeg brengt. Om het maximale uit hun aanleg te halen monitoren wij niet alleen op prestaties, maar ook of een judoka met verschillende worpen kan scoren, of dat hij/zij zowel staand als op de grond uit de voeten kan. Wij kijken naar een completer plaatje waarbij we de gedragingen rondom de leerlijn prestatiegedrag in kaart brengen. Dit doen we op basis van de competenties aanpassingsvermogen, doorzettingsvermogen, reflecterend handelen en doelgericht handelen. Door aan te geven dat wij hierop letten, worden judoka’s bewust dat meerdere onderdelen al op een bepaalde leeftijd zijn te trainen. Welke ontwikkelingen iemand laat zien is de fundering waardoor wij het talentprofiel gestalte hebben kunnen geven
."

Interesse in het volledige JBN meerjareopleidingsplan? Bestel het boek via de JBN webshop.